Nowość w mleczarstwie!

Kilka lat temu jeśli ktoś odrzucił mleko krowie poprzez nietolerancję laktozy, alergię na białko mleka bądź próbował dietę wegańską używał  surowca soję. Obecnie soja ustępuje miejsca innym surowcom np. migdałom, orzechom laskowym. Dzięki pomysłowości producentów zyskują popularność napoje zbożowe itp.

Na łamach Naszego portalu mówiliśmy dużo o mleku krowim to znaczy o produkcie zwierzęcym. Czy my możemy tak samo powiedzieć o produktach roślinnych? Zgodnie z definicją unijną mleko to produkt z udoju co najmniej jednej krowy. W tym wypadku nie wymaga żadnego uściślenia natomiast jest inna sytuacja co do określenia wydzieliny gruczołów mlecznych innych gatunków zwierząt np. mleko kozie czy mleko owcze. Jednym zdaniem należy to rozumieć że mlekiem nie można nazywać ekstraktów roślinnych. Wobec tego używa się określenie “napój”.

Konfrontacja napoju domowego kontra napój gotowy
Zastanówmy się czy lepiej zrobić samemu napój czy jednak kupić napój gotowy?
Z doświadczenia wiemy że zdrowiej oraz ekonomiczniej na naszego portfela jest samemu zrobić napój. Drugim argumentem jest to że wiecie co dodajecie do danego napoju, gdy robicie samemu. Producenci w napojach gotowych dodają szczególnie cukier bądź aromaty smakowe oraz inne składniki poprawiające  wartość odżywczą danego napoju.
Kontrowersyjny napój

Z ogółu soja jest uważana za pełnowartościowy zamiennik białka pochodzącego zwierzęcego.  Należy mieć na względzie to że nie jest dobrym napojem dla osób z niedoczynnością tarczycy a także dla osób uczulonych na ten składnik.

Posiada:

Witaminy: B,D

Minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor i potas

Brak cholesterolu

Domowy przepis napoju sojowego:
  1. Nasiona soi (ok. 1 szklanki) moczyć co najmniej przez 12 godzin w wodzie.
  2. Następnie odcedzić ziarna i usunąć zewnętrzną skórkę.
  3. Później musimy  soję zblendować  z 3 szklankami wody.
  4. Następnie przecedzić napój przez czystą, bawełnianą chusteczkę.
  5. Przelać napój do garnka i dodać jeszcze jedną szklankę wody.
  6. Zagotować napój i następnie odstawić do ostygnięcia.

Napój sojowy przechowywać w lodówce – świeżość przez ok. 4-5 dni.

Hipoalergiczny, ale węglowodanowy napój

W tym napoju zależy wszystko od ryżu. Ryż biały czy ryż brązowy? Brązowy ryż  jest dużo bogatszy w składniki mineralne, witaminy i błonnik. Ryż brązowy ma również niższy indeks glikemiczny w porównaniu z ryżem białym. Wskazany dla osób z problemem układu krążenia i choroby serca

Posiada:

Witaminy: B, E

Minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, sód i potas

Brak cholesterolu

Błonnik

Domowy przepis napoju ryżowego:
  1. Ryż gotujemy  aż wchłonie całą wodę
  2. Gorący ryż przekładamy do miksera i zalewamy 3-4 szklankami wrzątku.
  3. Miksujemy na na gładką masę.
  4. Przecedzamy przez bardzo gęste sito lub gazę. Jeśli nasz napój jest za gęsty można dodać 1 szklankę wrzątku.
  5. Odstawiamy do ostudzenia.
Napój ryżowy przechowywać w lodówce – świeżość przez ok. 4-5 dni.
Napój dla serca, umysłu i zgrabnej sylwetki
Migdały doskonały alternatywny składnik na napój.  Napój dla osób, które zmagają się alergią na soję i gluten, lub nietolerancję laktozy. To także niezmiernie idealny wybór dla wegetarian i wegan, którzy unikają produktów zwierzęcych w swojej diecie. Dodatkowo dobry na choroby krążenia i choroby związane z układem pokarmowym.

Posiada:

Witaminy:  A,B,E,D,C

Minerały: wapń, magnez, selen, żelazo, cynk i potas

Brak cholesterolu i glutenu

Kwas foliowy

Błonnik

Domowy przepis napoju migdałowego:
  1. Migdały zalewamy gorącą wodą i pozostawiamy na noc.
  2. Odsączamy migdały z wody i obieramy z brązowej skórki .
  3. Wrzucamy do blendera i miksujemy z 3-4 szklankami wody .
  4. Następnie używamy gazę, przelewamy przez nią napój.

Mleko przechowujemy w lodówce do 4 dni.

Tropikalny napój

Kokos jest owocem o miąższu soczystym i delikatnym. Kiedy dojrzeje miąższ jest kruchy i chrupiący. Coraz bardziej cieszy się w naszym kraju  większą popularnością. Kwasy tłuszczowe w kokosie mają  wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej u osób cierpiących na otyłość. A także nie powoduje miażdżycy. Szczególnie polecamy osobom chorym na Hashimoto.

Posiada:

Witaminy: B,C

Minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, selen i sód

błonnik

brak cholesterolu

kwas laurynowy

Domowy przepis napoju kokosowego:
  1. Wiórki zalewamy źródlaną wodą i odstawiamy na noc.
  2. Potem podgrzewamy wodę z wiórkami kokosowymi
  3. Masę kokosową blendujemy i przelewamy ją przez sitko wyłożone gazą

Napój przelewamy przechowujemy w lodówce do 3 dni.

 

Rewolucyjny napój

Napój grochowy ma lekko słodki smak a także  niską zawartość tłuszczu. Białka charakteryzują się podobnym profilem aminokwasowym co mleko krowie. Napój, dzięki braku laktozy, może stanowić zatem atrakcyjnym produktem dla osób nietolerujących. Produkcja tego mleka jest bardzo ekonomiczna gdyż wykorzystuje aż o 96 proc. mniej wody, niż przy produktach nabiałowych.

Dzięki Firmie Ripple Napój z grochu jest w 100 % wegańskie, bezglutenowe. Nie posiada soi, orzechów oraz najważniejsze  GMO. A przy tym zawiera:

Witaminy: K, C, B1

Minerały: mangan,  miedź, fosfor, wapń

błonnik

kwas foliowy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *