Zmiany w piramidzie żywienia. Potrzebne?

            Najnowsza piramida Anno Domini 2016 zawiera spore, można nawet powiedzieć rewolucyjne zmiany: odzwierciedlają one najnowsze ustalenia nauki w zakresie żywienia człowieka.

 

Jakie zmiany zatem konkretnie nastąpiły w porównaniu z poprzednią piramidą?

Przede wszystkim zacznijmy od nazwy: od teraz nosi ona nazwę Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Co prawda w poprzedniej piramidzie ruch fizyczny był również widoczny u podstawy, ale nie było go w nazwie. Powiedzmy  zatem, że jest to zmiana dość kosmetyczna. Zaleca się minimum pół godziny dziennie ruchu w dowolnej formie.

Warto pamiętać, że żadna ilość ruchu nie będzie w stanie zneutralizować szkodliwego wpływu niezdrowego jedzenia na nasz organizm. Aktywności fizyczne powinny towarzyszyć nam każdego dnia.

Na następnym piętrze zamiast królujących do tej pory wyrobów mącznych i zbożowych swoje miejsce znalazły owoce i warzywa. To własnie one powinny przeważać w naszej diecie, odrzucając kanapki, jasny chleb i bółki czy płatki oraz kasze. Standardowy podział dania obiadowego powinien wyglądać tak, że dzieląc talerz na 4 równe części minimum dwie z nich powinny stanowić warzywa w postaci surowej- sałatki.

Oprócz tego na tym piętrze znajduję się dzbanek z wodą , który informuje nas, że to własnie woda powinna towarzyszyć nam najczęsciej w ciągu dnia. Zalecana ilość to minimum dwa litry wody dziennej.

Następne pięterko to rośliny strączkowe wypchnięte niemal na sam szczyt piramidy i włożone razem do jednego wora z mięsem. Jest to dla mnie dziwne połączenie gdyż, jak wiemy mięso powinno stanowić tylko dodatek do diety, jednak rośliny strączkowe niesłusznie zostały wepchnięte wyżej niż produkty mleczne gdyż posiadają więcej dobroczynnego wpływu na nasz organizm.Warto przy okazji wspomnieć, że FAO ogłosiła rok 2016 Międzynarodowym Rokiem Roślin Strączkowych zwracając uwagę na ich wartości odżywcze i pozytywny wpływ na zdrowie jaki do tej pory nauce udało się ustalić.

Na tym samym piętrze znajduje się również nowość – zioła. Zaleca się zastąpić nimi spożywaną w za dużej ilości sól kuchenną. Uważam to za bardzo dobrą zmianę.

Na samym szczycie piramidy znajdują się oleje i orzechy. Oleje już były jednak orzeczy stanowią coś nowego. I tutaj też do końca nie rozumiem jak można porównywać te dwa składniki. Wiadomo przecież, że w przeliczeniu orzechy posiadają o wiele więcej wartości odżywczych niż oleje.

 

Co w związku z nową piramidą?

Życie to codzienne wybory. To od nas zależy jakie produkty wkładamy do koszyka. Biznes rządzi się takim prawem, na co jest popyt będzie sprowadzane w większych ilościach. Czy po zmianie piramidy żywienia przy kasach pojawią się jabłka i pakowane marchewki? Drożdżówki zostaną zastąpione zdrowymi razowymi kanapkami? Nawet jeśli tak to czy przeciętny człowiek odmówi sobie coca-coli czy batonika? Teoria i praktyka to dwie odmienne koncepcje żywieniowe.

Oficjalna piramida 2016 krajowego Instytutu Żywności i Żywienia nie jest więc zła, bardzo mnie cieszy przede wszystkim uznanie warzyw i owoców jako głównego źródła zdrowego życia w miejsce bułek i makaronów (nawet tych razowych). To duży krok do przodu!

Podsumowując:

-zmieniła się nazwa piramidy – teraz wyraźnie podkreśla rolę aktywności fizycznej w zdrowym stylu życia

-pojawiły się naturalne zioła, jako alternatywa dla soli (czy w praktyce: rekompensata jej braku)

-tłuszcze, to już nie tylko symboliczny olej z wierzchołka piramidy z 2009 r., ale też orzechy, co cieszy niesamowicie, bo to świetne źródło tłuszczu, witamin i minerałów w diecie

-wyraźnie podkreślono konieczność rezygnacji z dosładzania (przekreślona kostka cukru przy kawie i herbacie)

 

A teraz kilka rad na temat zdrowego żywienia:
  1. Spożywaj 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu.

2.Warzywa i owoce powinny towarzyszyć ci w codziennej diecie.

  1. Spożywaj produkty pełnoziarniste, ogranicz gluten.

4.Ogranicz spożycie mięsa, zwłaszcza czerwonego. Postaw na ryby, rośliny strączkowe i jaja.

5.Unikaj spożywania cukrów i słodyczy.

6.Nie dosalaj nadmiernie potraw.

7.Pamiętaj o piciu wody, minimum 2 litry dziennie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *